یزدفردا: دانشجویان دانشگاه لوزان سوئیس به جنبش اعتراضی دانشجویی علیه رژیم صهیونیستی پیوسته و خواستار پایان دادن به همکاری علمی با این رژیم شدند.

به گزارش یزدفردا به نقل از رویترز، یکی از معترضان شنبه گفت: بیش از ۲۰۰ روز است که فلسطینی‌ها کشته می‌شوند.

این معترض به تلویزیون سوئیس گفت: اکنون جنبشی جهانی ایجاد شده است تا دولت‌ها را وادار به اقدام کند. اما چنین اتفاقی رخ نداده است. به همین دلیل است که ما می‌خواهیم دانشگاه‌ها وارد عمل شوند.

به نوشته رویترز، دانشجویان معترض یکی از ساختمان‌های دانشگاه را تصرف کرده‌اند.

سوئیس در هفته‌های اخیر شاهد تظاهرات ضداسرائیلی بوده است. اخیرا هزاران نفر در میدان «نوو اسکوئر» ژنو گرد آمده و در مرکز شهر راهپیمایی کردند. آنها پرچم‌های فلسطین و پلاکاردهایی در حمایت از مردم فلسطین در دست داشته و علیه اسرائیل شعار دادند.

معترضان همچنین علیه جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل شعار دادند و بر لزوم توقف نسل‌کشی در غزه و آتش‌بس فوری و دائمی تاکید کردند.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ (۲۴ نوامبر ۲۰۲۳) آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، هفت روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر (اول دسامبر ۲۰۲۳) آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.

این رژیم برای جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا